Yrittäjä, osaatko olla johtaja?
Yrittäjästä johtajaksi
Yrittäjänä olemisessa on lukuisia hyviä puolia, mutta myös varjopuolia. Varjopuolet on tehty voitettaviksi, vai mitä?
Yrittäjyydestä on monesti käsitys, että kaikki asiat leijailevat mukavasti mukana, mutta todellisuudessa yrittäjyyteen liittyy monia puolia, mistä moni ei uskalla avata suutaan.
Johtaminen osaksi koulutusta
Jos pureudutaan vain ja ainoastaan hius- ja kauneusalan johtamiseen, niin valitettavan suuri prosentti esimerkiksi liikkeen omistajista ei ole saanut tai opiskellut johtamiseen tarvittavia koulutuksia tai tutkintoja. Monesti ajatellaan, että ei johtaminen vaadi koulutusta. Jos johtaminen ei ole johdonmukaista, johtaa se siihen, ettei henkilöstö ei ole tyytyväinen. Yrittäjä on itse vastuussa siitä, millaisen ympäristön haluaa tarjota työntekijöilleen ja asiakkailleen.
Johtajaksi kasvetaan
Johtajaksi kasvetaan, mutta myös opiskellaan. Läpi elämän, elämä on uuden oppimista, haasteiden voittamista. Se on kompastelua, ylös nousemista. Ennen kaikkea, se on toiseen luottamista ja arkisia tekoja.
Näkyvätkö nämä arvot sinun johtamisessa? Millaisia arkisia tekoja teet edistääksesi hyvinvointia työpaikallasi? Teot voivat olla hyvinkin pieniä, mutta merkityksellisiä. Auta työkaveria pesupaikan siivouksella, keitä kahvit tai yllätä heidät herkuilla. Nämä asiat eivät vie sinulta aikaa, mutta ne merkitsevät muille paljon.
Kehityskeskustelut on loistava tapa tulla kuulluksi
Miten usein järjestät työntekijöille ja sinulle kahden keskistä aikaa istua alas ja käymään ajankohtaisia asioita läpi? Kehityskeskusteluissa on tärkeää, että työntekijä tulee ymmärretyksi ja kuulluksi. Jokainen meistä, siis ihan jokainen tarvitsee kannustusta ja tukea. Pienet onnistumiset on hyvä muistaa ja palkita jossain muodossa. Yhteisissä keskusteluissa opitte molemmat toisistanne. Sinä opit työntekijän toimintatavoista ja hän oppii sinun.
Sitoutuneisuus on molemminpuolista
Esihenkilön tarkoitus on rohkaista ja tukea. Hyvä esihenkilö tunnistaa työntekijänsä vahvuudet ja kehitettävät kohdat. Hyvän esihenkilön tunnistaa myös siitä, että hän ei korosta ainoastaan työntekijän kehitettäviä kohtia, vaan antaa tukensa niiden vahvistamiseen ja kehittämiseen.
Esimerkiksi, jos työntekijä kokee jonkun osa-alueen haastavaksi, olisi täydellistä läsnäoloa suunnitella tulevat koulutukset tukien oman henkilöstön ja omia kehityskohtia kuunnellen.
Jos teidän myynti takkuaa - älä etsi syyllisiä kuka ei tee mielestäsi tarpeeksi myyntiä, vaan mieti ratkaisu.
Uskallan väittää, että kiinnittämällä enemmän huomioita omaan johtamiseen, saat työntekijöistäsi sitoutuneimpia työntekijöitä nyt ja tulevaisuudessa.
Näitä asioita on hyvä jokaisen yrittäjän pohtia.
- Iina